بررسی تزئینات گچ بری مسجد جامع ورامین به منظور طراحی و ساخت زیورآلات دست ساز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده زهرا هاشمی
- استاد راهنما بهاره تقوی نژاد علی رضا خواجه احمد عطاری بهرام بهنام منش
- سال انتشار 1392
چکیده
مسجد جامع ورامین به عنوان یکی از هزاران بنای بی نظیر معماری دور? اسلامی عصر ایلخانی، از تزیینات گچبری بسیار غنی برخوردار بوده که خلاقیت و ابتکار بالای هنرمندان ایرانی را نشان می دهد. در تزیینات مسجد از گچ برای ایجاد نقوش هندسی و گیاهی و کتیبه های متعدد استفاده شده است با توجه به مطالب مذکور، این سوال مطرح است که چگونه می توان از نقوش گچبری تزئینات مسجد جامع ورامین در ساخت زیورآلات استفاده کرد. هدف از این تحقیق بررسی و شناخت تزئینات گچبری مسجد جامع ورامین و به کارگیری آن در ساخت زیورآلات دست ساز است. از نتایج حاصل چنین بر می آید که نقوش گچبری مسجد جامع ورامین با توجه به قدمت بنا، تنوع نقوش و فرم ها(گیاهی، هندسی و ...)، اصالت طرح و نقش و مهارت در تزئینات گچبری، هماهنگی فرم وتناسبات نقوش گیاهی و چرخش های ظریف انواع اسلیمی ها، قابلیت زیادی در طراحی زیور آلات دست ساز دارند.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری طراحی سنتی تزئینات معماری مسجد جامع عباسی به منظور طراحی و ساخت صندلی چوبی
صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ویژه نقوش دوره صفویه خصوصاً آن دسته از نقوش که در مسجد جامع عباسی اجراء شده اند، بسیار غنی و ارزشمن...
مطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023